Inside Steve's Brain strävar efter att ge en insikt både i varumärket Apple och dess grundare Steve Jobs. Resultatet blir en intressant businessbok som på djupet analyserar Jobs ledarstil och hur han räddat företaget Apple från en stundande undergång.
Steve Jobs har flera strängar på sin lyra och är för allmänheten kanske mest känd som den excentriske person som presenterar alla Apples nya produkter. Men förutom att vara Apples ansikte utåt så ledar han företaget med, om man ska lita på boken, med järnhand. Jobs överser allt som produceras, är med och utvecklar produkter och bestämmer mer eller mindre självmant vad som funkar och vad som inte funkar. Samtidigt har han haft tid att starta upp den omåttligt populära filmstudion Pixar, som numer är sålt till Disney för mångmiljardbelopp. Hur gör karln?
Kahney gör, i mitt tycke, ett bra journalistiskt jobb för den här boken. Mängder med research och intervjuer har ägt rum för att det skall vara möjligt att ta sig in i - och återge - Steve Jobs hjärna på ett så nyanserat sätt som möjligt. Varje kapitel har ett tydligt syfte och avslutas med en liten faktaruta titulerad "Lessons from Steve" där kapitlets lärdomar sammanfattas i punktform.
Det finns bättre böcker om hur man driver företag och det finns säkerligen bättre böcker om Apple och dess historia, men kombinationen gör ändå den här boken väldigt läsvärd för den som vill veta lite om båda.
/Sebastian
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar