tisdag 9 november 2010

Bok: The Social Media Marketing Book - Dan Zarrella

Att orientera sig i det det gytter som sociala medier utgör kan vara livsavgörande för en marknadsförare. Eller så är det inte det, beroende på vart världen barkar. Kanske är sociala medier bara en fluga som om några år är ersatt av något annat, kanske är det är för att stanna. Oavsett hur det blir så är det inte helt fel att få ett stickprov på hur det ser ut nu och då är The Social Media Marketing Book ett steg på vägen.

Det skall direkt klargöras att boken inte är helt optimal som marknadsföringsbok, vilket titeln ifråga vittnar om, snarare är det en orienteringskarta som introducerar en till världen och ytligt klargör vad den har att erbjuda. Sociala medier har i Sverige kommit att handla mycket om Youtube, Facebook, blondinbellabloggar och på senare till viss mån även Twitter, men det finns så mycket mer och framförallt fler användningsområden.

Boken är snabb, lättläst och skrapandes på ytan, vilket jag anser vara till dess fördel. Varannan sida är en illustrerande bild och innehållet är mest en presentation av olika kanaler än rena kampanjplaner. Som introduktion är den fantastisk. Nu ska jag jaga mer fördjupande litteratur, och framförallt ut och surfa mer.

/Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar