
Bokens innehåll sträcker sig från var vi står idag och med vilka förutsättningar vi har att utvecklas till var vi kommer att stå imorgon. Marking själv erkänner i början av boken att dess livslängd inte är lång, men att han gjort sitt bästa för att både vara grundläggande och fördjupande nog för att boken ska kunna ligga till grund i många år fram över.
Som läsare guidas vi genom sms, applikationer, mobilwebb och annonsering. Dess plats i mediemixen klargörs och kampanjupplägg, tips,tricks och vägar att gå presenteras. Det enda boken inte täcker är själva utvecklandet av hemsidor, kodning av applikationer och sådant. Men faktum är att boken klarar sig allra bäst utan det, sådant finns det andra böcker om.
Markings bok är inte bara en orgie i bra innehåll utan också en fröjd för vänner av pedagogik. Varje kapitel inleds med en summering av vad kapitlet innehåller och likväl avslutas varje kapitel med ytterligare en lite mer ingående summering av kapitlet jag just läst. Det i kombination med ett enkelt och rakt språk gör att budskapet når in och övertalar med bravur.
Det går inte att sticka under stol med att det är en nischad bok, men ju mer jag den läser desto mer övertygad är jag om att det här kan vara början på något så mycket större och fundamentalt omvälvande. Att det om bara något år inte är en nisch med marknadsföring i mobilen, utan praxis i branschen. Faktum är att det är en av de mest grundläggande böcker jag läst, jag känner mig utbildad i fenomenet marknadsföring i mobilen på ett sätt som jag är övertygad om att ingen universitetskurs i världen kan slåss mot.
/Sebastian
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar