Vad har piratkopiering, Google, Spotify och "ta fyra betala för tre"-erbjudanden gemensamt? De formar alla vår omvärld efter definitionen att saker kan vara gratis. Och om saker är gratis för konsumenten, vem står då för notan? Finns det något så vackert som en gratis lunch? Detta är frågor som Wired-redaktören Chris Anderson väljer att bita tag i i sin bok Free: Radikalt pris - Ny ekonomisk modell.
Boken för läsaren genom Gratis historia, gratis pyskologi och hur man kan hantera gratis. Behöver gratisekonomi verkligen innebära något negativt för företagen? Kan vi lära oss någonting av Google eller någon annans sätt att hantera gratisprodukter? Det är en skildring av världen som jag finner både intressant och tankeväckande. Kapitlerna kantas av uträkningar hur man kan göra saker såsom bordssilver, en bil och nummerupplysningar gratis och boken avslutas med femtio affärsmodeller som drar nytta av gratis.
Det här är en allmänbildande bok som i samma anda som Dahléns Nextopia beskriver en världsbild. Du behöver nödvändigtvis inte vara intresserad av försäljning eller marknadsföring för att uppskatta dess budskap om gratisekonomi. Jag gillar den sakliga, men samtidigt lättsamma tonen i Andersons resonerande kring den värld vi lever i.
/Sebastian
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar