
Vad är det då som fångar mig med denna? Främst är det att inget jag tidigare läst kan på så enkelt och rakt sätt beskriva både marknadsföringsprocesser och säljprocesser med små illustrationer och tankeexperiment. Det går ganska fort att läsa den dryga 160 sidor långa boken men det känns som att det ligger en tanke bakom varje mening och formulering. Detective Marketing är inte en unik bok i ämnena den behandlar, men den är unik i sättet den presenterar och behandlar dem. Den är, i strukturen, ganska lik Richard Bransons Den globale entreprenören men utan att dra upp anekdoter som illustrativt medel utan låter istället tankarna hos läsaren flöda fritt.
Boken uppmanar läsaren att tänka fritt, vara experimentell, lekfull och att alltid involvera kunderna i mesta möjliga mån. Jag kommer att återvända till den här boken flera gånger under mitt yrkesliv. Den borde ligga i alla marknadsförares väskor och nattygsbord och vara en naturlig del i utbildningar i ämnet.
Jag må låta överdriven och en smula religiös i mitt hyllande av boken, men faktum är att jag finner den fantastisk, så varför inte?
/Sebastian
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar