
I Den globale entreprenören får vi möta Richard Bransons sätt att leda sina olika affärsverksamheter och granska dem ingående ur hans eget finurliga perspektiv. Boken fungerar lite som ett businesskomplement till dennes tidigare utgivna självbiografi, Losing my virginity. Vi får följa med på resor och möten runt om i hela världen och lära oss inställningen som Branson har till sig själv, till andra människor och till sin affärsverksamhet. Det är roligt, medryckande och riktigt inspirerande att se vad som går att uppnå med rätt mindset, vilket gör boken till en väldigt annorlunda businessbok. Branson beskriver bland annat hur han byggt upp varumärket Virgin, hur han tacklat motgångar, valt ut och behandlat medarbetare och hur man håller entreprenörskapet skilt från ledarskapet.
Det går att tolka boken som en exposé i självuppskattning och klappar på en egen axel, men då tror jag bara att det är vår trotjänare jantelagen som talar. Att gotta sig i Bransons alla framgångar är otroligt medryckande och inspirerande och framförallt lär man sig något på vägen. Om fler företag fungerade som Virgin skulle jag gissa att världen var vackrare, mer ansvarsfull och kanske i synnerhet roligare.
/Sebastian
Det gjordes ett försök att lansera Virgin Cola runt 2003, men det funkade inte
SvaraRaderaSå var det nog. I stand corrected :)
SvaraRadera